‘Hoe als ondernemer meezeilen op STROOM?'
Op 14 maart 2023 vond het sectormoment ‘Hoe als ondernemer meezeilen op STROOM?’ plaats. In aanwezigheid van bijna 70 horeca-ondernemers organiseerden Toerisme Scheldeland en Waasland in de abdij van Bornem een bijeenkomst rond het promoten en ontwikkelen van regionale horeca.
Na een korte inleiding van Marilou Dubois van Toerisme Scheldeland, gaf de manager van het STROOM festival Sophie Detremmerie een inhoudelijk overzicht over de tweede editie van het festival in de regio. Een tocht van drie weken die ons van Berlare tot Hamme stroomafwaarts meeneemt langs 22 verschillende locaties om daar voor anker te gaan voor oeverconcerten, inhoudelijke discours of andere events. Een CO2-neutrale boot geeft het festival een duurzaam karakter.
Hoe je nu concreet aan de slag kunt gaan om mee te zeilen op de STROOM, kwam directeur van Logeren in Vlaanderen Vakantieland Sophie De Coninck toelichten. Hoe stel ik als ondernemer een arrangement samen op maat van dit festival ? Met een duidelijk stappenplan op maat van elke onderneming kan je klanten verleiden met een creatief arrangement dat is aangepast aan de noden van de hedendaagse consument. Tips die elke ondernemer mee naar huis nam om zelf mee aan de slag te gaan.
Daarna kwamen enkele ondernemers aan bod die hun inspirerende arrangementen presenteerden. Zo kan je bij Georges Billemont van B&B Villa Emma uit Sint-Amandsberg een arrangement boeken ‘Meerdaags fietsen in Kandidaat Nationaal Park Scheldevallei’. Fietsen krijg je gratis ter beschikking tijdens je verblijf, en ook voor picknick of bagagetransport kan gezorgd worden. Toon Pauwels van WIM (Waasland Intens Meemaken) organiseert dan weer ‘Duurzaam toeren in de Polders van Kruibeke’. Allebei ‘best practices’ om je bezoekers een unieke ervaring te bezorgen. Interessant om te zien hoe zij concreet te werk gaan, opnieuw ideeën om mee naar huis te nemen !
En dan ? Je hebt een arrangement uitgewerkt, hoe ga je dat nu promoten?
Laat dat maar over aan Toerisme Waasland en Scheldeland! In duo presenteerden Marilou Dubois en Els Maes de krachtige promotionele tools van beide regio’s. Beide regio’s hebben jaren ervaring met het promoten van alle aspecten toerisme en bouwden zo een groot publiek op. Via een communicatiemix van gedrukte, digitale tools en social media zetten zij de logies, cafés of restaurants in de schrijnwerpers. Bovendien stellen ze gratis tools ter beschikking zoals routeplanners en handige toolkits. Promotie, check !
Tot slot presenteerde Eline De Smet, coördinator Lekker Oost-Vlaams hoe je lokale streekproducten kan integreren in je onderneming. Van streekbier tot lokale hoeveproducten, stuk voor stuk (h)eerlijke producten van eigen bodem. Wie zou daar geen zin in krijgen ? De perfecte overgang dus naar het volgende onderdeel van het programma, een netwerklunch in de wandelgangen van de abdij, waarbij iedereen de kans had om elkaar te leren kennen en te netwerken. Nieuwe contacten werden gelegd en wilde ideeën kwamen boven. De lucht gonsde van de creativiteit. Laat het festival maar komen, wij zijn er klaar voor om de bezoeker deze arrangementen aan te bieden en extra beleving te bezorgen, samen met alle partners !
STROOM gaat graag in dialoog met lokale partners, om het toerisme in de streek mee te promoten. Heb jij en logement in de buurt en bedenk je graag een arrangement, gekoppeld aan ons festival? Dan nemen we graag jouw arrangement mee op onze website!
Heb je een STROOM-arrangement uitgewerkt? Contacteer marilou.dubois@scheldeland.be en els.maes@waasland.be en krijg promotionele ondersteuning! Of heb je een idee, maar heb je graag bijkomend advies? Ook dan kan je bij Els en Marilou terecht.